Anasayfa  |   İletişim  | AR - EN
Edebiyat Fakültesi
Bize Ulaşın
Mesajınız
Bize Ulaşın
FSMVÜ | Prof. Dr. Mehmet İpşirli Osmanlı Eğitim Sistemini Değerlendirdi
Haber - Etkinlik Arşivi
Prof. Dr. Mehmet İpşirli Osmanlı Eğitim Sistemini Değerlendirdi

Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü tarafından hazırlanan, “Kandilli Konuşmaları”nın 11. si gerçekleştirildi.   “Osmanlı Eğitim Sistemi Üzerinde Değerlendirmeler” konulu semineri 19 Aralık 2014’te Üsküdar (Atik Valide) Yerleşkesi’nde Prof. Dr. Mehmet İpşirli verdi.

 

Edebiyat Fakültesi Dekan Yardımcısı ve Tarih Bölüm Başkanı Prof. Dr. Fahameddin Başar ve Prof. Dr. Abdülkadir Özcan’ın da aralarında bulunduğu akademisyenlerin ve öğrencilerin katıldığı seminerde, Prof. Dr. Mehmet İpşirli Selçuklu ve Osmanlıdaki medrese eğitimi üzerinde durdu.

 

“Osmanlı Eğitim Sistemi Renkli Bir Yelpazeydi”

 

Osmanlı eğitim sistemini renkli bir yelpazeye benzeten Prof. Dr. İpşirli, Osmanlı’nın temel eğitim kurumu medreseler ve Enderun’un yanı sıra; devlete bürokrat yetiştirmek için kalemlerde verilen kalem eğitiminden, toplu ibadet ve sohbetlerin yapıldığı dergâhlardan, her meslek erbabının katıldığı sohbet mekânlarından ve mesleki eğitimlerin verildiği loncalardan da söz etti.

Ticaret erbabının akşamları toplanıp sohbet ettiği muhitlere olan rağbeti, padişah örneğiyle açıklayan Prof. Dr. İpşirli, “Muhitler o kadar rağbetteydi ki bazen padişahlarda katılırdı. Kanuni Sulatan Süleyman bir şuara muhitinde Şair Baki’yi fark ederek onu kendi medresesine intikal ettirmiş ve önünü açmıştır.” dedi.

 

“Medreselerde Sadece Dini Eğitim Verilmezdi”

 

Medreselerde verilen eğitimin içeriğini anlatan Prof. Dr. İpşirli, ”Sadece dini eğitim yoktu. Medreselerin kendine mahsus bir müfredatı ve atmosferi vardı. Tıp, matematik, mühendislik, astronomi gibi dersler İslâmî atmosferde anlatılıyordu. 19.yy’da batı tarzında açılan mektepler de çok başarılı oldu ancak orada tamamen batılı, pozitivist bir atmosfer hâkimdi. Bu fark son derece önemlidir.” diye konuştu.

 

“Medreseler eğitimdeki dönüşümleri yapmadığı için geri kaldı.” diyen Prof. Dr. İpşirli, medreselerdeki yozlaşmaları ise ulema çocuklarına tanınan ayrıcalıklara bağladı. “Bu çocukların ilim için gayret göstermemeleri, ilim irfanın zaafa uğramasına sebep oldu.” dedi. Prof. Dr. İpşirli, Enderun okulları bağlamında Sokollu Mehmet Paşa’nın devşirme sürecini de anlattı.

 

Son olarak medreselerdeki eğitimin diline değinen Prof. Dr. İpşirli, “Osmanlı, Arabistan ve Kuzey Afrika’yı da elinde bulunduruyordu. İstese Arapçayı eğitim dili yapabilirdi. Ama eğitim dili olarak Türkçeyi seçmiştir. Türkçe kitap yazanları ödüllendirmiştir. Osmanlı’ya en çok müteşekkir olduğumuz saha Türkçeye yaptığı hizmettir.” dedi.

 



  • http://ef.fsm.edu.tr/resimler/upload/12014-12-23-04-59-41pm.JPG
    Prof. Dr. Mehmet İpşirli
  • http://ef.fsm.edu.tr/resimler/upload/22014-12-23-04-59-42pm.JPG
  • http://ef.fsm.edu.tr/resimler/upload/32014-12-23-04-59-42pm.JPG
  • http://ef.fsm.edu.tr/resimler/upload/42014-12-23-04-59-43pm.JPG
  • http://ef.fsm.edu.tr/resimler/upload/52014-12-23-04-59-43pm.JPG

Kurumsal
E-Posta
İnsan
Kaynakları
SKS
FSM
Otomasyon
International Relations
FSM SEM
ALUTEAM
KURAM
FSM
TÜMER
Kariyer
Merkezi
. . .